Spørgsmål og svar
På vores skole er skoledagene i mange klasser længere end til kl. 14.00 / 14.30 / 15.00 i hhv. indskoling, mellemtrin og udskoling. Mange elever og forældre synes, skoledagene er for lange. Kan skolebestyrelsen bidrage til, at skoledagene ikke bliver længere, end det var hensigten fra politikernes side?
Svar:
Det korte svar er ja. Der står direkte i folkeskoleloven, at skolebestyrelsen i sit princip om undervisningens organisering skal forholde sig til skoledagens længde.
Det er kommunalbestyrelsen, der fastsætter de overordnede rammer for skoledagens længde. På den baggrund kan skolebestyrelsen eksempelvis tilføje en formulering til ”Princip om undervisningens organisering”, hvor der står, at skolelederen skal tilstræbe at skoledagene bliver lige lange.
I det omfang det er i overensstemmelse med kommunalbestyrelsens beslutning kan skolebestyrelsen også tilføje følgende til princippet: ”Skolen tilrettelægger så vidt muligt elevernes skoledage, så undervisningen i indskolingen ligger i tidsrummet 8.00-14.00, på mellemtrinnet i tidsrummet 8.00-14.30 og i udskolingen i tidsrummet 8.00-15.00.”
Hvis skolebestyrelsen skulle få en tilbagemelding om, at det er svært at lægge et skema, der overholder hensigten om en skoledag til kl. 14/14.30/15, kan skolebestyrelsen i første omgang fortælle skolens daglige ledelse, at det godt kan lade sig gøre på de fleste andre skoler.
Skolen kan også - efter skolelederens ansøgning til kommunalbestyrelsen og med udtalelse fra skolebestyrelsen - benytte sig af de muligheder, der er for at konvertere timer i understøttende undervisning til to-voksen-timer, jf. folkeskolelovens §16b.
Forligskredsen bag folkeskolereformen har blandt andet i et brev til kommunerne slået fast, at denne paragraf ikke bare kan bruges i indskolingen, men også på mellemtrin og i udskolingen, hvis der er en pædagogisk begrundelse.
Skolebestyrelserne i kommunen kan eksempelvis også på et dialogmøde opfordre kommunalbestyrelsen til at uddelegere beslutninger efter §16b til skolebestyrelsen.
Venlig hilsen Skolebestyrelsesrådgivningen
Jeg er skolebestyrelsesmedlem og forælder til en dreng i 1. klasse, hvor vi har modtaget et brev om, at skolens to 1. klasser fremover skal have fælles aktiviteter, hvor der arbejdes på tværs af klasserne i to lektioner om dagen. Ændringerne har ikke været nævnt på et bestyrelsesmøde, hvilket jeg synes er noget mærkeligt! Skal vi ikke informeres ved så store strukturelle ændringer?
Svar:
Der er sådan set ikke noget i vejen for, at en skoleleder kan beslutte, at der skal være holddannelse resten af året, men ifølge folkeskolelovens § 44 kan I bede skolelederen redegøre skriftligt for situationen i de pågældende klasser og de løsninger, som er iværksat, og blive informeret om holddannelsens baggrund og formål m.v.
Ifølge folkeskolelovens § 44 skal skolebestyrelsen også udarbejde et princip for undervisningens organisering. Dette princip kan indeholde formuleringer om principperne for holddannelse. Hvis I har sådan et princip, og holddannelse er omtalt, kan I bede skolelederen skriftligt redegøre for, hvordan de beslutninger, han/hun har truffet, overholder det princip, I har vedtaget.
I bør sige til skolelederen, at for at fastholde et godt samarbejdsklima mellem skolelederen og skolebestyrelsen er det hensigtsmæssigt, at I informeres, inden han/hun tager store beslutninger. Særligt af hensyn til at sikre en god kommunikation med de berørte forældre - så I ved, hvorfor ændringerne bliver lavet osv., men også for at sikre, at de principper, I har vedtaget, bliver fulgt.
Venlig hilsen Skolebestyrelsesrådgivningen
Vi er et flertal i skolebestyrelsen, der har sagt til skolelederen, at han skal flytte en lærer væk fra indskolingen. Der er forældreklager, og den pågældende lærer er helt uegnet til at have med små børn at gøre. Men skolelederen siger bare, at det ikke er noget, vi skal blande os i. Men det er vel bestyrelsen, der fortæller skolelederen, hvad han skal gøre?
Svar:
Det korte svar er nej. Personale- og elevsager hører under kommunalbestyrelsens og skolelederens kompetenceområde, og skolebestyrelsen skal ikke sagsbehandle. Konkrete beslutninger om, hvor personalet arbejder, er altså ikke noget, skolebestyrelsen hverken skal eller kan diktere.
Men hvis forældre er utrygge ved, at en bestemt medarbejder har ansvar for deres børn, skal skolebestyrelsen vel gøre noget? Ja, bestemt. Det både kan og skal skolebestyrelsen reagere på, men det skal ske med respekt for arbejdsdelingen i skolens ledelse.
Skolebestyrelsen sætter retning for skolen gennem principper, som skolelederen skal lede skolen efter. Og når skolebestyrelsen fører tilsyn med skolen, skal skolelederen give enhver oplysning, der er nødvendig for at varetage tilsynet.
I den konkrete sag er det oplagt, at skolebestyrelsen tager forældrenes bekymring op som en tilsyns-sag og beder skolelederen om en redegørelse, der svarer på f.eks. disse spørgsmål: Hvad siger skolelederen til forældrenes bekymring? Er arbejdet i indskolingen i overensstemmelse med skolens værdiregelsæt og principper? Hvilke handlinger, mener skolelederen, der skal til, for at forældrene igen kan være trygge ved at sende deres børn i skole?
I stedet for at forsøge at dirigere skolelederen til konkrete handlinger, må I hæve perspektivet og se på, hvad skolen kan gøre på et mere overordnet plan. I kan naturligvis henstille til skolelederen at rette op på situationen, sådan som den er blevet klarlagt gennem skolelederens redegørelse og jeres efterfølgende drøftelse. Men endnu mere relevant for det niveau, skolebestyrelsen arbejder på, er det at se på den mere generelle situation og de bagvedliggende faktorer. Det kan f.eks. være, I skal omprioritere i budgettet, så der er flere midler til efteruddannelse af personalet, eller det kan være, der ligger en løsning i en ændring i undervisningens organisering, som I skal formulere et princip for. Uanset hvad I beslutter, er der nødt til at være et handlerum for skolelederen. Og sørg for at få redegørelse, indhold af drøftelse og beslutninger ført til referat.
Og så lige en ting mere: Det kan være, skolelederen kun kan give en fyldestgørende redegørelse ved at videregive personlige oplysninger om den pågældende indskolingslærer, og det må skolelederen så gøre. I § 44 i folkeskoleloven hedder det, at ”Skolebestyrelsen (…) fører (…) tilsyn med alle dele af skolens virksomhed, dog undtagen personale- og elevsager. Skolebestyrelsen kan fra skolens leder indhente enhver oplysning om skolens virksomhed, som er nødvendig for at varetage tilsynet.” Det betyder, at skolebestyrelsen også kan få personfølsomme oplysninger om personalet, hvis det er nødvendigt for at varetage tilsynet. Der skal blot ikke føres personhenførbare oplysninger til referat. Skulle man være i tvivl, så har daværende undervisningsminister Bertel Haarder (V) udlagt paragraffen her.
Læs i øvrigt mere om tilsyn i hæftet her: Tilsyn med skolen.
Vi har fået nye skolebestyrelsesmedlemmer som mener, at vi skal til at føre egentlige forhandlingsreferater fra skolebestyrelsesmøderne. Men det harmonerer da dårligt med, at skolebestyrelsens møder er såkaldt lukkede møder – eller hvad?
Svar:
Reglerne for jeres dagsordener og referater er primært noget, I selv fastsætter i jeres forretningsorden. I folkeskolelovens § 44, stk. 11 står der: ”Skolebestyrelsens formand udarbejder til hvert møde en dagsorden. Der udarbejdes efter hvert møde et referat, som godkendes af de medlemmer, som har deltaget i mødet. Dagsordenen og referatet gøres med de begrænsninger, der følger af lovgivningens regler om tavshedspligt, tilgængelige for offentligheden.”
Hvor der tidligere var tale om en beslutningsprotokol, der blev underskrevet af mødedeltagerne, blev ordet i folkeskoleloven i 2009 ændret til referat, og i lovens bemærkninger kan man læse, at der er tale om et forhandlingsreferat (til forskel fra et beslutningsreferat). Det vil sige, at referatet skal gengive de input og overvejelser, der ligger bag beslutningerne på mødet. De nye medlemmer af jeres skolebestyrelse har altså hensigten med loven på sin side, når de taler for forhandlingsreferatet. Hensigten er, at forældre og andre interessenter kan følge med i, hvad der foregår på skolebestyrelsesmøderne. Derfor skal både dagsorden og referat være fyldestgørende og offentligt tilgængelige – også med bilag.
At der er tale om lukkede møder betyder, at man ikke må referere, hvad andre har sagt på mødet. Man må dog altid referere, hvad man selv har sagt – blot begrænset af lovgivningens almindelige regler om tavshedspligt. I forhold til dagsorden og referat er begrænsningen også alene lovgivningens regler om tavshedspligt. I praksis betyder det, at man alene skal undgå personhenførbare oplysninger.
Se også vores online opslagsbog: Referat fra skolebestyrelsesmøder
Jeg kunne godt tænke mig, at vi var mere åbne om vores arbejde i skolebestyrelsen, men så får jeg at vide, at skolebestyrelsesmøderne er fortrolige. Kan det passe?
Svar:
Skolebestyrelsesmøder er lukkede møder. Man må ikke referere, hvad andre har sagt på skolebestyrelsesmødet.
Et medlem må dog altid referere, hvad vedkommende selv har sagt på mødet, kun med de begrænsninger, der følger af lovgivningens regler om tavshedspligt, der typisk omfatter personhenførbare oplysninger.
Både dagsorden og referat fra skolebestyrelsesmøder skal imidlertid være så fyldestgørende, at andre kan følge med i, hvad der foregår på skolebestyrelsesmøderne, og både dagsorden og referat SKAL gøres offentligt tilgængeligt, kun med de begrænsninger, der følger af lovgivningens regler om tavshedspligt, typisk personhenførbare oplysninger.
I praksis betyder det, at man som altovervejende hovedregel kan gøre offentligt rede for de problemstillinger, som skolebestyrelsen behandler. Man skal bare undgå personhenførbare oplysninger og undgå at referere, hvad andre har sagt på mødet.
Det er også lovgivernes hensigt, at selv meget omfattende bilagsmaterialer bliver gjort offentligt tilgængeligt.
Skole og Forældre opfordrer skolebestyrelserne til at offentliggøre så meget materiale som muligt, så skolens forældre får så god mulighed for at følge med i, hvad der foregår på skolen.
Det gælder eksempelvis også:
- Budgetter og de prioriteringsdiskussioner, som er fulgt forud for budgettet
- Tilsynssager, hvor det er hensigtsmæssigt at offentliggøre de generelle problemstillinger i forhold til konkret tilsynssager, efterfølgende handlingsplaner fra skoleleder m.v.
På vores naboskole er der en kommunalpolitiker, der deltager i skolebestyrelsesmøderne som repræsentant for kommunalbestyrelsen. Er det lovligt?
Svar:
Ja, det er lovligt – hvis altså skolebestyrelsen selv har bedt om det. Det fremgår af folkeskolelovens § 42, stk. 4, hvor der står: ”Kommunalbestyrelsen kan efter anmodning fra skolebestyrelsen bestemme, at et af dens medlemmer deltager i skolebestyrelsens møder uden stemmeret.”
Kommunalbestyrelsen kan altså ikke vælge at lade sig repræsentere i skolebestyrelsen mod skolebestyrelsens vilje. Men på den anden side er en anmodning fra en skolebestyrelse om en kommunalpolitisk repræsentation ikke bindende for kommunalbestyrelsen. Kommunalbestyrelsen kan godt vælge at sige nej. Og får man arrangementet op at stå, så bliver kommunalbestyrelsesmedlemmet ikke medlem af skolebestyrelsen, men alene tilforordnet, så vedkommende deltager i møderne uden stemmeret.
Det følger også af folkeskoleloven (§ 41), at kommunens styrelsesvedtægt skal indeholde bestemmelser om udpegning af eventuelt kommunalbestyrelsesmedlem til skolebestyrelsen.
En mulig gevinst ved at have et kommunalbestyrelsesmedlem med til skolebestyrelsesmøderne kan være, at man ad den vej får etableret en tættere dialog med kommunalpolitikerne.
Se også Lynkursus i lobbyisme.
Vi kunne godt tænke os at begynde at invitere andre – f.eks. lærere eller faglige vejledere – til at komme med input på skolebestyrelsesmøderne, men hvordan er god praksis, og hvad kan egentlig lade sig gøre?
Svar:
Gode beslutninger kræver gode beslutningsgrundlag, og det er oplagt, at man kan få større og mere nuanceret viden, når man har flere kilder og f.eks. gæster med førstehåndsviden om praksis, som man kan stille spørgsmål.
Skolebestyrelsens møder er lukkede, og den eneste undtagelse fra den regel er, at skolebestyrelsen kan invitere gæster til at deltage i møderne, når der behandles spørgsmål af særlig interesse for dem.
Det vil sige, at gæsterne kan være med i den afgrænsede del af mødet – og kun den del – hvor det spørgsmål eller emne, gæsterne er inviterede til, er på dagsordenen. Og gæsterne kan ikke være med, når der skal træffes eventuelle afgørelse i forhold til spørgsmålet eller emnet. Den del af mødet, må de efterfølgende læse om i referatet.
For at understøtte god praksis kan det være en god ide at skrive muligheden for at invitere gæster i jeres forretningsorden. Det kunne f.eks. være:
”Skolebestyrelsens møder afholdes for lukkede døre. Skolebestyrelsen kan dog indbyde andre til at deltage i møderne, når der behandles spørgsmål af særlig interesse for dem.”
Har man et ønske om at inddrage flere – f.eks. forældre eller medarbejdere – i arbejdet i skolebestyrelsen, kan man også nedsætte arbejdsgrupper. En arbejdsgruppe kan godt have medlemmer, der ikke er medlemmer af skolebestyrelsen, og den kan udarbejde oplæg til skolebestyrelsen, men beslutningerne skal stadig tages af skolebestyrelsen. Arbejdsgrupper kan være af blivende karakter eller nedsættes efter behov.
Flere forældre har klaget til skolebestyrelsen over den planlagte forældredag, hvor forældrene har en dag på skolen med eleverne, mens personalet er på kursus. Skolelederen forsikrer, at der ikke er noget galt med den ordning, men vi er nogle forældrerepræsentanter, der alligevel er betænkelige. Man kan vel ikke sige, at det er en pligt for forældrene, at de skal bruge en dag i skolen, og hvem har f.eks. ansvaret for børnene, og hvordan er de forsikringsmæssige forhold, og hvis der ikke er undervisning, så er der vel heller ikke mødepligt?
Svar:
Nej, man kan ingen måde sige, at forældrene har pligt til at bruge en dag på at passe børnene på skolen. Skolen kan appellere til, at de forældre, der har lyst og mulighed, bruger en dag på det. Og hvis der ikke er tilstrækkeligt mange forældre, der melder sig, så må skolen indkalde vikarer eller droppe arrangementet.
Kommunikationen
I forhold til kommunikationen om arrangementet kan man trække en parallel til spørgsmålet om Bring Your Own Device (BYOD), hvor daværende undervisningsminister Christine Antorini (S) i et svar til Lene Espersen (K) skriver: ”En skole må gerne opfordre eleverne til at medbringe deres egen computer mv. Der kan dog ikke være tale om mere end en opfordring. Det er kommunalbestyrelsens og den enkelte skoleleders ansvar, at det klart og tydeligt kommunikeres til forældrene, at det ikke er et krav, at eleverne medbringer eget udstyr. Efter Undervisningsministeriets opfattelse vil det være kritisabelt, hvis en folkeskole skaber tvivl herom.” Her vil man om den planlagte forældredag kunne sige, at det er kommunalbestyrelsens og den enkelte skoleleders ansvar, at det klart og tydeligt kommunikeres til forældrene, at det ikke er et krav, at de overtager skolens tilsynspligt, så personalet kan komme på kursus.
Ansvaret
Af bekendtgørelse om tilsynet med folkeskolens elever i skoletiden fremgår det, at ”kommunalbestyrelsen skal sikre, at der på den enkelte skole etableres fornødent tilsyn med eleverne i undervisningstiden, i frikvarterer og spisepauser mv.”, og at ”beslutningen om udøvelsen af tilsynet træffes af skolens leder inden for de mål og rammer og principper, som kommunalbestyrelsen henholdsvis skolebestyrelsen har fastsat.” Det er altså skolelederen, der – som kommunalbestyrelsens repræsentant – har ansvaret for tilsynet, uanset om han sætter lønnet personale eller frivillige forældre til at stå for det i praksis.
Det betyder også, at der for børnenes vedkommende må gælde de samme forsikringsmæssige forhold, som der gør til daglig.
For de forældre, der påtager sig det frivillige arbejde, er det rimeligt at antage, at de er dækket af skolens arbejdsskadeforsikring (uanset om skolen og kommunen er selvforsikret eller ej). Det beror dog på en konkret vurdering. Der er flere faktorer, der spiller ind, men ifølge vejledningen forudsætter en dækning af uheld og ulykker ved frivilligt arbejde, at opgaven går ud over, hvad der er naturligt og med rimelighed kan forventes. I så fald er forældrene dækket af arbejdsskadeforsikringen. Hvis man omvendt argumenterer for, at opgaven – at bruge en dag på at passe skolens elever – ligger inden for, hvad der er naturligt og med rimelighed kan forventes, så er forældrene alene dækket at egne forsikringer.
Børneattest
Du spørger ikke til det her, men erfaringen viser, at spørgsmålet om børneattest ofte dukker op i denne sammenhæng. Bekendtgørelsen siger, at der skal indhentes børneattester, ”hvis der er tale om en fast tilknytning”, og ”Ved fast tilknytning (…) forstås, at det fra ansættelsen eller beskæftigelsens begyndelse er hensigten, at personens tilknytning (…) skal have mere end enkeltstående eller kortvarig karakter.” Det skal altså ikke indhentes børneattester for forældre, der arbejder en dag frivilligt i skolen.
Mødepligt
Endelig er der så spørgsmålet om, hvorvidt der kan være mødepligt for eleverne til en skoledag, der er organiseret på denne måde. Ifølge folkeskolelovens § 39 skal elevene deltage i undervisningen. De ”nærmere regler”, som paragraffen nævner, er bl.a. Bekendtgørelse om elevers fravær fra undervisningen i folkeskolen, ifølge hvilken lovligt fravær kun er det, skolelederen giver tilladelse til. Spørgsmålet er så, om der er tale om undervisning. Her kan man henvise til folkeskolelovens § 3, stk. 5, der siger at ”skolens leder [kan] beslutte, at personer, der ikke er ansat ved kommunens skolevæsen, i begrænset omfang kan varetage undervisningsopgaver i folkeskolens fag og obligatoriske emner og understøttende undervisning.” Og det skulle nok være muligt at beskrive en forældrestyret dag på skolen, så det kan regnes for understøttende undervisning. Der er altså rimeligt at antage, at der er mødepligt.
Når vi fører tilsyn, sker det, at der bliver rejst spørgsmål, som kun kan blive dækkende besvaret, hvis vi får fortrolige oplysninger. Men må skolebestyrelsen få fortrolige oplysninger fra skolelederen?
Svar:
Det korte svar er ja – hvis oplysningerne er relevant for skolebestyrelsens arbejdsopgaver.
Udgangspunktet for skolelederens udlevering af oplysninger til skolebestyrelsen er folkeskolelovens § 44. Her står der blandt andet, at skolebestyrelsen fører tilsyn med alle dele af skolens virksomhed, og at skolens leder skal udlevere enhver oplysning om skolens virksomhed, som er nødvendig for at varetage tilsynet.
Tidligere undervisningsminister Bertel Haarder præciserede i et brev i 2009, at skolelederen har pligt til at udlevere oplysninger, hvis oplysningen er af væsentlig betydning for skolebestyrelsens virksomhed.
Skolebestyrelsen har som udgangspunkt ikke krav på at få personfølsomme oplysninger, eksempelvis en enkelt elevs resultater i de nationale test eller en enkelt lærers besvarelser af en APV.
Men skolebestyrelsen har krav på en oversigt på klasse- eller årgangsniveau over elevernes resultater i de nationale test, hvis det eksempelvis er et led i skolebestyrelsens tilsyn med skolens faglige niveau. Skolebestyrelsen har også krav på at få de overordnede konklusioner af lærernes APV, hvis skolebestyrelsen vil føre tilsyn med arbejdsmiljøet blandt lærerne.
Der er ikke noget problem i, at en konkret sag er baggrunden for, at skolebestyrelsen ønsker at føre tilsyn på et bestemt område. Skolebestyrelsen skal her bede skolelederen redegøre for og eventuelt udarbejde en handlingsplan for, hvordan eksempelvis arbejdsmiljøet blandt lærerne kan blive bedre, eller hvordan det faglige niveau på skolen kan løftes.
Skolebestyrelsens behandling af sager, hvor der indgår fortrolige oplysninger, skal også, så vidt det overhovedet kan lade sig gøre, fremgå af referatet fra skolebestyrelsens møder, så forældrene kan se, at skolebestyrelsen reagerer på et dårligt arbejdsmiljø eller bidrager til, at skolens ledelse arbejder på at højne det faglige niveau på skolen.
Et skolebestyrelsesmedlem må naturligvis ikke offentliggøre fortrolige oplysninger. Om der er tale om fortrolige oplysninger skal afklares i hvert enkelt tilfælde.
Vi har i skolebestyrelsen planlagt at føre tilsyn med elevernes læringsudbytte og beder i den forbindelse skolelederen om en redegørelse. Men vi er kommet i tvivl om, hvorvidt vi må se resultaterne af de nationale test - må vi det?
Svar:
Ja, men kun på klasse- og skoleniveau for skolebestyrelsens egen skole. Resultaterne er samtidig fortrolige og må ikke refereres uden for skolebestyrelsesmødet.
I § 55 b i folkeskoleloven står der, at testresultater – bortset fra opgørelser på landsplan – er fortrolige.
Resultaterne i de nationale test kan udveksles mellem personer, i det omfang der er brug for oplysningerne i det pågældende arbejde. Videregivelsen af testresultater kan ske, når det er sagligt begrundet, og når adgangen til testresultater er pædagogisk relevant og nødvendig for udførelsen af en arbejdsopgave. Udgangspunktet er, at de enkelte aktører har adgang til egne testresultater. Skolelederen har adgang til testresultater for de enkelte klasser og for skolen som helhed (et samlet gennemsnit for skolen), og skolebestyrelsen vil som led i tilsynsbeføjelserne med skolens virksomhed kunne få oplysninger på skole- og klasseniveau. Kommunen har adgang til testresultater for de enkelte skoler og for kommunen som helhed (et samlet gennemsnit for kommunen). Kommuner og skoler har derudover tal, der tager hensyn til elevernes sociale baggrund. Læreren har adgang til enkelte elevers testresultater.
Reglerne betyder også, at der fx er mulighed for, at alle skoleledere og skolebestyrelser i en kommune kan udveksle testresultater fra alle kommunens skoler, hvis det sker om led i en samlet kommunal indsats for kvalitetsudviklingen på skoleområdet i kommunen. Lige som for eksempel lærere kan udveksle testresultater fra flere klasser eller fra flere fag i forbindelse med drøftelsen af en fælles indsats i undervisningen på tværs af klasser og fag.
Resultater af de nationale test offentliggøres kun på nationalt niveau i en national præstationsprofil, der viser, hvordan elever i folkeskolen samlet set har klaret de ti obligatoriske test. Af bemærkningerne til loven fremgår det også, at testene alene er ét element i en samlede evaluering og ikke ved offentliggørelse må kunne danne grundlag for rangordning af de enkelte skoler.
Et af vore forældrevalgte skolebestyrelsesmedlemmer er netop blevet ansat som lærer på vores skole. Kan vedkommende fortsat være medlem af skolebestyrelsen?
Svar:
Det er ret enkelt at svare på - og svaret er nej. I henhold til skolebestyrelsesbekendtgørelsen kan man ikke være forældrerepræsentant, når man er ansat ved skolen. I § 7 står der: ”Personer, der er ansat ved den pågældende skole, den samdrevne institution, jf. folkeskolelovens § 24 a, en ungdomsskole som har fælles ledelse med folkeskolen, jf. folkeskolelovens § 24 b eller det regionale undervisningstilbud, kan ikke vælges til eller være forældrerepræsentanter i skolebestyrelsen.”
Hermed bliver bekendtgørelsens § 10 også relevant. Her står:
”Hvis et medlem udtræder af skolebestyrelsen eller dør, indtræder en stedfortræder for resten af valgperioden.
Stk. 2. Er der ved ledighed ingen stedfortrædere for skolebestyrelsens forældrerepræsentanter, holdes der snarest muligt suppleringsvalg med henblik på besættelse af den ledige plads i skolebestyrelsen for resten af valgperioden og eventuelt valg af yderligere stedfortrædere. Valget sker efter regler fastsat af kommunalbestyrelsen eller regionsrådet og godkendt af skolebestyrelsen, jf. § 1.”
Vi skal til at revidere vores værdiregelsæt, og når jeg kigger på det eksisterende, så slår det mig, at det stort set kun beskriver, hvad eleverne skal. Men de ansatte på skolen er da også omfattet af det værdiregelsæt, som skolebestyrelsen vedtager?
Svar:
Ja. Selvom værdiregelsættet hovedsageligt er rettet mod elevernes opførsel, gælder skolens værdiregelsæt også for de ansatte på skolen.
Ifølge folkeskoleloven er det skolebestyrelsen, der fastsætter skolens ordensregler og værdiregelsæt.
Det fremgår af lovens bemærkninger, at værdiregelsættet (ligesom ordensreglerne) gælder for alle skolens aktiviteter, og altså også SFO’en og de aktiviteter, der foregår udenfor almindelig skoletid.
Værdiregelsættet og ordensreglerne gælder for alle - naturligvis også forældre - der deltager i aktiviteter, som skolen arrangerer.
I forbindelse med skolens ansatte står der eksempelvis i Undervisningsministeriets hæfte ”God orden i folkeskolen”, at ”værdiregelsættet skal bidrage til (…) et godt psykisk undervisningsmiljø med respektfulde relationer (…) mellem elever og ansatte.”
I bemærkningerne til loven står der, at skolebestyrelsen skal udarbejde værdiregelsættet i et tæt samarbejde med skolelederen, og at det er hensigtsmæssigt at inddrage input fra den samlede forældrekreds, elevrådet og de ansatte, eksempelvis i form af debatmøder eller andet.
Se også værktøj til skolebestyrelsens arbejde med værdiregelsættet.
Når vi får fremlagt et budget til godkendelse i skolebestyrelsen, virker det i høj grad som et færdigt budget. Men hvor meget kan vi egentlig gøre ved det?
Svar:
Skolebestyrelsen har stor indflydelse på budgettet. Det er ikke skolebestyrelsen, der skal lave budgettet, men skolebestyrelsen kan kræve, at et budget bliver ændret, hvis skolebestyrelsen skal kunne godkende budgettet - og det SKAL skolebestyrelsen.
Skolebestyrelsen kan, hvis den ikke finder at kunne godkende skolelederens forslag til budget, enten pålægge skolelederen at udarbejde et nyt forslag til budget med nogle nærmere angivne retningslinjer, eller selv foretage de fornødne ændringer inden for den givne bevillingsramme og kommunalbestyrelsens øvrige mål og rammer. Sædvanlig praksis er, at skolelederen laver et nyt forslag.
Hvis skolebestyrelsen ikke kan godkende budgettet i den foreliggende form, kan skolebestyrelsen eksempelvis godkende budgettet med bemærkninger, det vil sige under forudsætning af at budgettet justeres efter skolebestyrelsens anvisning. Her kan være tale om større eller mindre justeringer.
Skole og Forældre har lige udgivet et nyt hæfte om skolebestyrelsens arbejde med budgettet. Hver skolebestyrelse har fået tilsendt 10 eksemplarer af hæftet, det kan downloades på hjemmesiden og der kan købes flere trykte eksemplarer – også her på hjemmesiden.