Behov for bedre kommunikation i skolen

Behov for bedre kommunikation i skolen

Ny analyse viser, at forældre har behov for bedre kommunikation fra skolens side, når der er vanskeligheder med børnene i skolen.

En ny analyse af henvendelserne til Skole og Forældres Forældrerådgivning viser, at en del skoler med fordel kan forbedre kvaliteten af deres kommunikation med de forældre, hvor der er vanskeligheder med børnenes skolegang.

- Kommunikationsvanskeligheder er en gennemgående årsag til, at forældre oplever problemer i forhold til skolen. Meget peger på, at skolerne med fordel kunne kvalitetssikre kommunikationen med forældrene, når der er problemer i forhold til børnene. Det handler om ordentlig information og imødekommende tilbagemeldinger, hvor forældrene oplever sig hørt og forstået, selvom deres ønsker ikke altid kan imødekommes, siger cand. pæd. psych. Finn Christensen, der er en af analysens to forfattere.

Det fremgår også, at mange henvendelser til forældrerådgivningen drejer sig om mere end almindlige skoleproblemer. Omtrent halvdelen af alle henvendelser handler om elever, som har så store vanskeligheder, at de har brug for særlig hjælp i skolen.

- Forældrene oplever ofte problemer med skolens håndtering af elevens individuelle foranstaltninger i forhold til deres barns undervisning. Vores analyse tyder på, at ikke alle skoler har et beredskab, der kan afdække og indrette et individuelt skoletilbud uden det giver konflikter med forældrene, siger fil. dr. Poul Skov.

Den nye analyse har titlen ”Når forældre søger hjælp”. Her har forfatterne analyseret indholdet af 652 brevkassespørgsmål på e-mail til Skole og Forældres Forældrerådgivning i perioden 2013 - 15.

Skole og Forældres formand mener, at skolebestyrelsen både skal og bør bidrage til at forbedre kommunikationen med forældre, hvor der er vanskeligheder med børnenes skolegang.

- Gennem principper og tilsyn har skolebestyrelsen mulighed for at bidrage til at professionalisere skolens kommunikation med de forældre, der har vanskeligheder med børnenes skolegang. Den nye analyse fra Forældrerådgivningen viser, at især når problemerne er svære, er det vigtigt, at skolen agerer professionelt og tager hensyn til forældrenes og børnenes udsatte position. Skolebestyrelsen skal sikre sig, at der er klare retningslinjer og arbejdsgange, når skolen kommunikerer med forældre, siger Skole og Forældres formand, Mette With Hagensen.

Analysen af forældrenes henvendelser til Skole og Forældres Forældrerådgivning - "Når forældre søger hjælp" - er lavet af cand. pæd. psych. Finn Christensen og fil. dr. Poul Skov med bistand fra pædagogisk udviklingskonsulent Signe Holm-Larsen og forældrerådgivningskoordinator Charlotte Broe.

Forældrerådgivningen er en gratis og anonym rådgivning, hvor forældre kan henvende sig for at få råd og vejledning om problemer i forbindelse med deres børns skolegang. Forældrerådgivningen er finansieret af Undervisningsministeriet.

Analysen er udgivet af Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift som nr. 34 i Blå Serie i 2016. Læs analysen her.

Yderligere kommentarer: Mette With Hagensen, formand, Skole og Forældre, mobil 31 71 63 78

Udgivet den

6. december 2016

af

sp

Læs også

Uro
30.09.24
Ministerens fokus på sanktionsmuligheder løser ikke de reelle udfordringer
Debatindlæg af Rasmus Edelberg og Regitze Spenner Ishøy, bragt i Skolemonitor d. 30/9 2024
18.09.24
Skole og Forældre skal have ny formand
Rasmus Edelberg takker af efter 6 år som formand for Skole og Forældre. Ny formand vælges på Skole og Forældres landsmøde, der holdes på Nyborg...